احادیث زیبا از امامان و پیامبران و خداوند عزوجل

احادیثی از امامان و پیامبران در مراسمات مختلف

احادیث زیبا از امامان و پیامبران و خداوند عزوجل

احادیثی از امامان و پیامبران در مراسمات مختلف

باسلام
من محمدعلی مدیر این وبلاگ هستم
سعی دارم شما را بیشتر با احادیث اشنا کنم
در مراسمات مختلف مانند اعیاد،وفات،مولود و اعزاداری همراه ما باشید

بایگانی
آخرین مطالب

غسل نفاس

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵ ق.ظ

احکام نفاس


مسئله 400- از وقتى که اوّلین جزء بچّه از شکم مادر بیرون مى‏آید چه زایمان طبیعى باشد یا غیر طبیعى (سزارین)، خونى که زن مى‏بیند، اگر پیش از ده روز یا سر ده روز قطع شود، خون نفاس است. و زن را در حال نفاس، «نُفَساء» مى‏گویند.


مسئله 401- خونى که زن پیش از بیرون آمدن اوّلین جزء بچّه مى‏بیند، نفاس نیست.


مسئله 402- لازم نیست که خلقت بچّه تمام باشد، بلکه اگر خون بسته‏اى هم از رحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا یک نفر قابله بگوید که اگر در رحم مى‏ماند انسان مى‏شد، خونى که مى‏بیند نفاس است.


مسئله 403- ممکن است خون نفاس یک آن بیشتر نیاید، ولى بیشتر از ده روز نمى‏شود.


مسئله 404- هرگاه شک کند که چیزى سقط شده یا نه، یا چیزى که سقط شده اگر مى‏ماند انسان مى‏شد یا نه، لازم نیست وارسى کند، و خونى که از او خارج مى‏شود شرعاً نفاس نیست.


مسئله 405- کارهایى که بر حائض حرام است، بر نُفَساء هم حرام است، و آنچه بر حائض، واجب و مستحب و مکروه است، بر نُفَساء نیز چنین است.


مسئله 406- وقتى زن از خون نفاس پاک شد، باید غسل کند و عبادت‌هاى خود را به جا آورد. واگر دوباره خون ببیند چنانچه روزهایى که خون دیده‏با روزهایى که در وسط پاک بوده، روى هم ده روز یا کمتر باشد، تمام آن نفاس است.


مسئله 407- اگر زن از خون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست باید خود را وارسى کند که اگر پاک است براى عبادت‌هاى خود غسل نماید.


مسئله 408- خون نفاس زن، چنانچه در حیض عادت دارد به اندازه روزهاى عادت او نفاس و بقیه استحاضه است و اگر عادت ندارد تا ده روز نفاس و بقیه استحاضه مى‏باشد، و بهتر است کسى که عادت دارد از روز بعد از عادت و کسى که عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هیجدهم زایمان، کارهاى استحاضه را به جا آورد و کارهایى را که بر نفساء حرام است ترک کند.


مسئله 409- نفسایى که عادت حیضش کمتر از ده روز است، اگر بیشتر از روزهاى عادتش خون ببیند، باید به اندازه روزهاى عادت خود را نفاس قرار دهد، و غسل کند و عبادت‌هایش را به جا آورد و بهتر است بعد از روزهاى عادت تا ده روز کارهایى را که بر نفساء حرام است ترک، و کارهاى استحاضه را انجام دهد، پس اگر از ده روز گذشت، به اندازه روزهاى عادتش نفاس و بقیه استحاضه است، و اگر از ده روز کمتر باشد، تمام آن نفاس است.


مسئله 410- زنى که در حیض عادت دارد، اگر بعد از زاییدن تا یک ماه یا بیشتر خون ببیند به اندازه روزهاى عادت او نفاس است و ده روز از خونى که بعد از نفاس مى‏بیند گرچه در روزهاى عادت ماهانه‏اش باشد، استحاضه است، و بعد از گذشتن ده روز، اگر خونى را که مى‏بیند در روزهاى عادتش باشد، حیض است چه نشانه حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و اگر در روزهاى عادتش نباشد، باید آن را استحاضه قرار دهد.


 مسئله 411- زنى که در حیض عادت ندارد، اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر خون ببیند، ده روز اوّل آن نفاس و ده روز دوّم آن استحاضه است، و خونى که بعد از آن مى‏بیند، اگر نشانه حیض را داشته باشد حیض و گرنه آن هم استحاضه است.


مسئله 412- خون حیض یا نفاس اگر از مجراى غیر طبیعى خارج شود، حکم حیض و نفاس را دارد، ولى اگر شک داشته باشد که خون حیض یا نفاس است، حکم آنها را ندارد.

  • محمد علی

غسل نفاس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی